Rocky Road-cupcakes

I kväll har jag stannat hemma och bakat Rocky Road cupcakes i stället för att gå ut! Har man skaffat en ny hobby så har man skaffat en ny hobby. Och får prioritera efter detta.

Det ska egentligen vara marsmellows och pekannöter i dessa muffins, men jag handlade på ICA Esplanad och där hade de inga pekannöter. Först tänkte jag ersätta med valnöter, men jag skippade det eftersom jag inte egentligen är så förtjust i valnöter.

Dock är jag inte särskilt nöjd med kvällen bakverk. Detta av flera orsaker:
  • Enligt receptet ska man lägga marshmallows och pekannöter ovanpå innan man gräddar. Då blir marshmallowsen bruna och knäckiga och inte sega. Dessutom sticker de ut under toppingen eftersom de smälter och blir halvplatta i ugnen och de hamnar precis under marshmallowsen och pecannöterna som ska vara ovanpå toppingen. Godare att ha dem i själva cupcaken, så inte allt godis är på samma ställe. Nästa gång ska jag röra in dem i smeten i stället.
  • Gräddningstiden var 15-20 minuter, och det står i receptet att de gärna får vara lite sega i mitten. Jag stakk ner en bakpinne (som jag utgår från att varje hushåll äger...) efter 15 min, och halva cupcaken följde med upp. Jag tänkte mao att de behövde steka mer och lät dem steka 20 min. Nu blev de i stället torra och smuliga.
Jag testade att spritsa med en smalare tyll, och gjorde en spiral. Ganska snyggt, men jag föredrar nog en stor dutt med stor tyll per cupcake i stället.


Om man lägger marsmellowsen ovanpå så är det kanske
syggast och godast som muffin? Dvs utan topping

Att baka för kung och fosterland

Kommentarer

  1. Tack Lena!
    Din hobby spås en succéartad framtid! cupcaken var mkt god, dessutom som en glad överaskning på en måndag som denna.
    Jag tror att pecannötter kunde höjt redan nu skyhögt betyg ytterligare mot stjärnorna!

    SvaraRadera
  2. Mycket fina och goda Cupcakes!
    Bra konsistens i bullen, fin topping!

    SvaraRadera
  3. Mycket god, ganska kladdig topping (ingen kritik, bara konstaterande), kändes som den innehöll många kalorier ;)
    Ger den 7/10

    SvaraRadera
  4. Håller med föregående talare. Supergott och ett mycket välkommet tillskott på en måndag. Hoppas att du håller kvar vid hobbyn till sista juni i alla fall :)

    Angående själva cupcaken. Marshmallowen var kanske lite onödig på toppen, men blev snygga. Krämen på toppen var supergod men som du skriver, lite torra i mitten, hade gärna fått vara lite geggigare.

    Utseende: 9/10
    Konsistens: 5/10
    Smak: 7/10

    SvaraRadera

Skicka en kommentar