Nöt- och persikomuffins med chokladtopping

Min syster önskade sig persikomuffins, så då fick hon persikomuffins. Hon är inte så mycket för mörk choklad, så jag använde mjölkchoklad i toppingen.

Jag gillar mest choklad också i smeten och ju mer och mörkare, ju bättre. Mao är inte fruktcupcakes det jag föredrar. I efterhand tycker jag det borde varit grovhackad choklad/knappar också i själva cupcaksen, för choklad och persika är en bra kombination. Kanske måste baka om, som en chokladgrej med persika.

Ingredienser:
Grundrecept vaniljmuffins
En liten burk persikohalvor, ca 420 g
En påse blandade saltade nötter, jag valde en med mycket mandlar och pecannötter
200 g mjölkchoklad eller mörk choklad (plus ev lite extra till att ha i cupcaksen också)

1. Spara 12 fina nötter att dekorera med
2. Grovhacka en näve av de kvarvarande nötterna
3. Tärna en perikohalva
4. Gör smeten enligt receptet
5. Klicka en sked i smet i formarna
6. Lägg dit lite nötter och tärnad persika
7. Klicka dit mer smet så varje form blir 3/4 full. De växer ganska mycket med 2 tsk bakpulver.
8. Grädda i 12-15 minuter

Topping:
1. Kör tre persikohalvor i blendern ett tag, så puréen blir helt slät.
2. Koka upp persikapuréen
3. Grovhacka chokladen
4. Häll den kokande puréen över chokladen och rör runt tills chokladen är smält
5. Ställ i kyskåpet öm du har bråttom, kolla varje 15 minut i fall den är tillräckligt stel.




Kommentarer