Lakritscupcakes med hallontopping

Hög efter framgången med citroncupcakes med lakritstopping så ville jag testa att göra lakritscupcakes. Valet av topping föll på hallon. Fräsch kombination.

Cupcakes enligt detta receptet men utan citron och med fem toppade tsk lakritspulver i, samt Kicks på samma sätt som i citron/lakritssuccessen. Jag fattar inte hur det kunde bli så, men de smakar knappast lakrits.


Toppingen i sig blev också ett sorgligt kapitel. Jag utgick från detta receptet och la till lite extra choclad för att väga upp för att jag också skulle ha i 0,5 dl hallon. Sen tyckte jag hallonsmaken blev för anonym så jag hade i mer hallon. glömde helt bort att då skulle den bli för lös. Och det blev den. Hade i ytterligare 1 dl florsocker. Fortfarande för lös och alldeles för söt. Piskade upp det jag hade kvar av ost (100 g) och smör (25g) samt ca 100 g smält vit choklad och rosa sweet melts.

Toppingen smakar nu helt OK och är endast en aning lös. Men jag har också mer än en portion i frysen.

Ett ganska misslyckat experiment.

Kommentarer