Blåbärscupcakes II

I kväll har jag igen bakat Mia Öhrns blåbärsmuffins. Senast jag testade dessa så blev jag inte helt nöjd med toppingen (och inte mina försökskaniner heller). Toppingen smakade inte så gott, och den blev för tunn. Det senare beror troligen på att jag gjorde den kvällen innan och tog med den till jobbet i en burk för att ta på den där. När toppingen kom på så både smakade den och såg ut som yoghurt. Jag gillar yoghurt, men inte på cupcakes...


Jag valde därför en annan topping; precis som jag gjorde senast jag bakade jordgubbsmuffins så blandade jag två av Mia Örns andra recept. Jag använde topping-receptet från lakritscupcakes, men ersatte den mörka chokladen med vit choklad. Eftersom det är så mycket choklad i toppinge så skippade jag chokladen i själva cupcaken. Jag kompletterade toppingen med 200 gram blåbär, reducerad enligt jordgubbarna i toppingen i detta receptet, utan socker eftersom den vita chokladen är så söt. Också Mia Öhrns recept.

Jag blandade den vita chokladtryffeln och de reducerade blåbären precis innan jag spritsade cupcaksen. Jag är osäker på om det blev helt bra, jag undrar i fall det blev för mycket blåbär i förhållande till tryffel. Ganska korning blev den i alla fall.

Det blir nog till att baka blåbärsmuffinsen en tredje gång, jag är sugen på att få till en kobnation av vit choklad i cupkasen och en topping där huvudingrediensen inte är vit choklad eftersom det garanterad blir för mycket. Samtidigt har jag inte varit så nöjd med de toppingrecepten jag har testat där huvuvingrediensen har varit vispad grädde och/eller Philadelphia-ost eftersom det lätt blir rinnigt och behöver massa florsocker. Måste forska vidare...

Jag har skaffat ett bokstativ. Känns proffsigt!
Men jag vet inte om det hjälpte på resultatet

I morgon kväll åker jag till Palanga i Litauen, så då blir det inget bakande på ett tag! När jag är ute och reser (och inte bakar) så träffas jag här i stället.

__________________________________________


Här kommer också en bild som min kollega Jonas tog på jobbet med sin nya kamera. Jag vill också ha en precis likadan kamera....

Kommentarer

  1. Hej Lena och tack för en jättegod blåbärscupcake. Den var perfekt i smaken. Inget att ändra. mvh Claes

    SvaraRadera
  2. Mycket härlig blåbärsfärg och otroligt god smak.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar