Citron och lakrits cupcakes

Denna gång har jag testat att baka citron cupcakes med lakritstopping. Alltså tvärtom vad jag senast bakade; nämligen lakrits cupcakes med citrontopping.

Dock använde jag en gammal goding för själva cupcaken; receptet på Mia Öhrns cupcakes med citron och vanilj. Dock kände jag att jag ville ha i lite emd citronsmak i kakan, så jag pressade också i saften från citronen. Och hade i (lite för mycket) gul hushållsfärg för att få färg på cupcaksen.

Receptet gav mig 12 vanliga cupcakes samt 12 små.


12 stora cupcakes

Receptet på topping anger en choklad som inte längre finns. Jag använde i stället 100 g Marabou mjölkchoklad och två Plopp med saltlakrits, men hade också i 1 ts saltlakritsessens.

Välkommen till dagens tävling:

citroncupcakes med lakritstopping
vs
laktitscupcakes med citrontopping

Vilken är din favorit????? Kommentera nedan.



Kommentarer

  1. Hej Lena

    Båda smakar fantastiskt och du har verkligen igen lyckats med grunden. Den del utan topping. Jag föredar lakritsen då jag tycker den var annorlunda och fräsch. Båda är dock helt klart godkända och får en 4 respektive en 4+ för lakritsen som var ett kul initiativ. Skala 1-5+

    keep up the good baking;-)!

    /Magnus HP

    SvaraRadera
  2. Hmmm, första gången jag inte ger väldigt högt betyg till en av kreationerna.

    citroncupcakes med lakritstopping får bara en 3a idag ...

    laktitscupcakes med citrontopping vinner klart. Jag är iofs väldigt förtjust i lakrits men tycker även att en vodka lime är god den med :)

    /Jonas L

    SvaraRadera
  3. Goda, härligt saftiga men skulle kunna ha litet mer smak av lakrits i själva cupcaken, försök med att tillsätta litet salt i själva smeten för att förstärka lakritssmaken.Ett plus för den salta lakritsen på toppingen. God citronsmak på toppingen.

    SvaraRadera
  4. För mig är vinnaren lakritscupcakes med citrontopping! Jag skulle kunna äta citrontoppingen med lakritsflarn hela dan... Supergott Lena!

    Hälsar Sofie

    SvaraRadera
  5. Jag håller med er alla. Citron med lakritssopping var helt enkelt ingen success.

    Vinnaren är: Lakritscupcake med citrontopping.
    Dock ska jag testa receptet med lite mer lakrits i smeten, tyckte sjäjva kakan kunde ha smakat mer.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar