Blåbärsmuffins

Tyvärr går det lite sämre för bakandet just nu; jag hinner helt enkelt inte med. Mycket på jobbet, och sen har jag renoverat hemma. Och nu åker jag bort också.

Men för ett litet tag sen så bakade jag blåbärsmuffins till Maxime som var ock hälsade på. Jag utgick från Mia Öhrns blåbär cupcake-recept, men skippade toppingen och använde jomboformerna. Sju stora muffins fick jag då ut av receptet.

När jag tidigare har bakat dessa så tyckte jag att själva cupcaksen blev så fina ovanpå med blåbären som spricker och bildar blå ränder kombinerad med den vita sjokoladen. Tyvärr sjönk chokladen denna gången (jag gjorde kanske för grovhackade biter så de blev för tunga), så utseendet blev inte så snyggt som jag hade hoppats på. Men Maxime sa att de smakade väldigt gott.

Gräddningstiden för de små cupcakesen är enligt receptet 25 minuter, vilket jag tycker är för länge. Jag gräddade dessa jättar 20 min och, igen enligt Maxime, fick de en hårdare och krispig yta och var mjuka och saftiga inuti med tydlig smak av vit choklad. Det är ungen som vet att smickra sin mamma.

Blåbärsmuffins mot Roslagstull

Kommentarer