Lakritscupcakes

Det har gått lite dåligt för bakandet senaste tiden, när det är så mörkt på kvällarna så känns det mycket enklare att bädda ner sig med Dexter i soffan. Dock kom kollegan Helena tillbaka från sina mammaledighet i går och var besviken över att det går så dåligt för bakendet. Så då var det bara att rycka upp sig och baka en gamaml goding; Mia Öhrns lakrits cupcakes.

De har ju bakats både 1 och 2 och 3 gångar tidigare, men nu testade jag med mer lakritspulver i så att smaken ska bli tydeligare. I smeten hade jag tre matskedar i stället för två som receptet säger, och i toppingen hade jag två matskedar lakritspulver i stället för en samt att jag hade i en tesked salmiakpulver. Så nu hoppas jag lakrits/salmiak-samaken framträder tydligt. Gräddningstid 16 minuter och jag hade också i 1/2 tesked bikarbonat i smeten för att de skulle bli lite större.


Kommentarer kring bakverken mottas självklart med tack, men i dag följer också en annan faktura med. Dotterns och min reseblogg Ladies Abroad har nominerats till årets foto-reseblogg och vi blir glada om ni går in och nominerar.





Kommentarer

  1. Gott! Saftig med tydlig lakritssmak tycker jag. Tror det är svårt att få så mycket tydligare smak i smeten då det är en ovanlig smakkombination (i min mun iallafall) med lakrits i sockerkaka - kanske tom att en variant kunde vara att ha accentsmak som citron eller lime i muffinssmeten (istället för laktrits) och att då ge toppingens goda lakritssmak något att luta sig mot?

    Mycket gott hur som helst och fint spritsad topping. Bra konsistens och framförallt bra lakritssmak i toppingen.

    SvaraRadera
  2. Till att börja med får ögat sitt, otroligt välgjorda och ser väldigt goda ut. Tar en och smakar.Jag blir inte besviken, fantastiskt goda och saftiga.
    Känner lakritssmaken genom chokladsmaken utan att smaken av saltlakrits tar över. Jag tycker att du har hittat proportionerna choklad/lakrits.

    /Leif

    SvaraRadera

Skicka en kommentar