En sorts Rocky Road-cupcakes

Jag hade en burk marsmallowsfluff i skåpet som höll på att gå ut på datum och som jag har undrat över hur jag skulle använda. Och plötsligen fick jag en snilleblixt i dag; den skulle nog fungera perfekt som topping på Rocky Road cupcakes.
Jag använde Leilas recept för Bounty cupcakes (utan kokos och ersatte kokosmjölk och Malibu med mjölk) för att jag ville ha en tjock smet och för att jag ville ha i riktig choklad i smeten och inte bara kakaopulver. Sen delade jag en Dumle-kola i två och tryckte ner den halvvägs i smeten i formen. Eftersom hälften hamnade utanför under gräddningen så kunde jag nog tryckt ner kolorna mer, men jag var rädd de skulle hamna i botten av formen. Men eftersom smeten var så tjock så var det ingen fara. Dock hade jag nog fördragit kakorna lite mörkare så nästa gång tror jag det blir dubbla mängden mörk choklad i.
För toppingen smälte jag 50 gram mörk choklad och smorde insidan av hela spritspåsen med en bakpensel. Sen var det bara att få ner marsmellows fluffet i spritspåsen och det var en utmaning när man var själv, kan jag lova. Man behövde både hålla spritspåsen och använda en sked för att få fluffet ur burken och en slickepott för att få fluffet från skeden. Och med bara två händer är det ganska svårt och det blev kletigt värre.
Hackad mörk choklad, jordnötter och Dumle-kola i bitar tar jag med i små burkar till jobbet i morgon och lägger på precis innan servering.


Kommentarer