Ultimata mjuksega cookies

OK, jag tror jag har lyckats.👍🏻 Hittade ett recept hos Brinken som jag följde till punkt och pricka. Enligt Maxime blev dessa perfekta. 

Jag fick elva bollar på ca 50 g vardera. Japp, jag vägde. 


180 g mjöl (3 dl)
0,75 tsk bakpulver
0,5 tsk bikarbonat
0,25 tsk salt
1 tsk vaniljpulver
125 g rumstempererat smör
90 g strösocker (1 dl)
65 g ljust muscovadosocker (0,75 dl)
1 rumstempererat ägg
125 gram hälften-hälften med ljusa och mörka chokladknappar


1. Blanda mjöl, bikarbonat, bakpulver, salt och vaniljpulver i en skål och ställ åt sidan.
2. Vispa smör och socker i minst fem minuter tills det blivit ljust och fluffigt.
3. Tillsätt ägget och blanda ordentligt.
4. Tillsätt de torra ingredienserna och blanda till du har en smet.
5. Tillsätt chokladen och blanda.
6. Plasta kaksmeten och låt den vila i kyl i 30 minuter.
7. Ställ in ugnen på 180 grader varmluft.
8. Forma bollar av ca en dryg matsked deg och lägg på en plåt med plåtpapper, tänk på att de flyter ut en del.
9. Baka i mitten av ugnen 10 minuter.
10. Låt de vila 10 minuter på plåten för eftergräddning. De sjunker ihop när de kommer ur ugnen, ifall de känns toppiga.

Kommentarer