Biscoff-kaka

Fast jag aldrig hade smakat fyllda Biscoff-kakor blev jag genast sugen på att testa detta när jag först låste om kexen och burken med fyllningen. Dock används Biscoff oftast till cheesecake och jag ville göra en vanlig kaka som skulle gräddas. Så då utgick jag från ett recept och hämtade lite från ett annat.

Jag gräddade 30 min, men bottnen kunde varit lite saftigare så skrev ut 25 min i receptet.

Smeten:

3 egg
75 g ljust muscovadosoker
180 g mjuk Biscoff-spread
105 g rumstemererat smör
90 g vetemjöl
90 g smulade Biscoff-kex
2 tsk bakpulver

Ovanpå:

220 g halvsmält Biscoff-spread
ca 20 g/2 msk smulade Biscoff-kex


Form och ugn:

20x30 cm form
Gräddas 25 min på 160 grader varmluft

Hur:

1. Vispa ägg och socker
2. Ha i äggen och fortsätt vispa
3. Ha i övriga ingredienserna och rör in dem i smeten
4. Lägg smeten i formen
5. Grädda
6. Halvsmält resterande del av Biscoff-spreaden och ringla den över, lägg resterade del av de smulade kexen ovanpå.



Kommentarer