Rund Biscoffkaka med smörkräm

Min förra Biscoff-kaka blev en pytteliten aning torr, så jag ville testa att grädda kortare tid och dela den i två och fylla den.

Jag valde samtligt att byta till en rund form, tänkte det skulle bli snyggt med spritsningen. Planen om att fylla den med hälften av smörkrämen gick dock i stöpet, jag gräddade den lite väl snålt så att den blev en Biscoffkladdkaka och inte gick att dela horisontellt. Den smakade väldigt gott som kladdkaka men nästa gång ska den gräddas lite längre så den går att fylla.



Smeten:

3 egg
75 g ljust muscovadosoker
180 g mjuk Biscoff-spread
100 g sumstemererat smör
90 g vetemjöl
90 g / 12 st smulade Biscoff-kex
2 tsk bakpulver

Smörkrämen:

220 g Biscoff-spread
110 g rumstemererat smör
100 g florsocker
+
10 g/1 msk smulade Biscoff-kex

Form och ugn:

24 cm rund form
Gräddas 20 min på 140 grader varmluft

Hur:

1. Blanda alla ingredienser till smeten
2. Vispa ihop på låg fart
3. Lägg smeten i formen
4. Grädda
5. Blanda alla ingredienser till smörkrämen
6. Vispa ihop på hög fart
7. Låt tårtbotten svalna helt och dela i två horisontella delar
8. Dela smörkrämen i två delar, fördela hälften mellan de två delarna och andra hälften ovanpå
9. Strössla Biscoff-smularna som kvar runt kanten




Kommentarer