Jordgubbscupkakes

Maxime har tröttnat på bakverk med choklad så på förfrågan testade jag jordgubbscupcakes i dag.

Själva cupkaken bakas med citronskal i, sen tar man ut lite av inkråmet och blandar med jordgubbsmos och lägger tillbaka igen. Roligt och snyggt.

Toppingen är gjort på mascarpone och vispgräde blandat med mer jordgubbsmos, och det var då det gick åt skogen. Jag har fortfarande inte skaffat någon elvisp, utan använder blenderns visp-funktion. Och med mascarponen och vispgrädden råkade jag vispa för länge och geggan skar sig. Jag fick hälla bort en massa vispgrädde som igen hade blivit flytande efter att bara sågra sekunder tidigare varit vispad. Jag måste erkänna att denna toppingen inte är min kopp te. Dock vet jag inte om det beror på att jag inte gillar mascarpone (fast jag brukar gilla det i tiramisu) eller om mitt överdrivna vispande också har påverkat smaken. Inte tyckte jag att det fungerade att spritsa min gegga heller.


Kommentarer

  1. Mycket vacker och god cupkake.
    Kunde varit något sötare, men å andra sidan är jag galen i sötsaker :)

    /Leif

    SvaraRadera
  2. På tok för söt, för lite jordgubbssmak och toppingen var ingen höjdare.

    SvaraRadera
  3. Snygg - check
    Lagom konsistens på kakan - check
    God topping - NEJ
    God jordgubbsfyllning - ja, men passar inte i en cupcake (tycker jag)
    Kul att vara testperson - check
    Måste Lena prova fler recept - absolut
    Kul hobby - check

    // Ulrika

    SvaraRadera
  4. Helt ok, dock föll den lite på toppingen enligt mitt tycke. För mastig och söt, typ. Kunde ha varit mindre topping på små cupcakes, hälften eller en tredjedel kanske. Fyllningen tog också lite för stor plats. Känns som att cupcaken borde vara dubbelt så stor med samma mängd fyllning och hälften så mycket topping.

    Utseende: 7/10
    Konsistens: 6/10
    Smak: 5/10

    SvaraRadera

Skicka en kommentar