Jordgubbscupcakes och Rocky Road cupcakes

I går var jag på bilutflykt till bla Kakburken där det shoppades vilt. Jag var sugen på att handla bakprylar i förorten och Mija var sugen på att susa omkring i sin nya specialbeställda bil så så blev det. En win-win situation.

I ren extas över alla mina nya grejer bakade jag två olika sortera cupcakes i dag. Jag köpte bl a de finaste rosa blom-cupcakesformar och en ny tyll som ger små blommor (2F från Wilton), så jag var sugen på något med jordgubbar. Jag bläddrade i alla mina tre böcker (jag tycker det är lättare att hitta recept i en bok än på nätet; på nätet finns det så mycket att jag drunknar), men allt jag hittade med jordgubbar skulle ha specialingredienser som champagne (två stk) eller rosvatten som jag inte hade hemma, så jag beslutade mig för att igen testa Mia Öhrns jordgubbscupcakes. Senast jag gjorde det så smakade toppingen så illa att det inte går att beskriva (det tyckte alla som fick smaka också), och jag trodde att det var för att jag använde blender i stället för elvisp för att mixa den. Dvs att grädden skar sig. Tyvärr måste jag säga att jag inte tyckte att de blev så mycket godare nu. Toppingen smakar för fan smör. Men snygga blev de.

Jag följde receptet till punkt och pricka med undantag för att jag hade i lite av min nya rosa färgpasta. Jag hade tänkt att de skulle bli ljusrosa, men jag var lite för ivrig med pastan. Sen gräddade jag dem endast 18 minuter, jag tycker de blir lite hårda ovanpå om de gräddas 25 min.


Jag köpte också en form för att göra egen choklad, och jag fyllde palmerna, flip-flopsen mm med nya Marabou jordgubbschokladen. Tänkte sätta dem i när jag serverar i morgon.

Rocky Roadsen gjorde jag enligt Mia Öhrns recept, men jag såg i Leilas bok Hello Cupcakes att hon hade större mängd godis/nötter i smeten och att hon också hade i Dumle-kola så det blev en korsning av dessa två recept. Mia Öhrns recept säger gräddning 15-20 minuter och jag valde 15 minuter. Till trots för detta så tycker jag att de blev lite torra.

Kommentarer

  1. Rocky Road var för torr också i dag, jordgubben hann jag inte smaka innan de tog slut. Men eftersom någon tyckte Rocky Road var perfekt och jordguggen för blöt så hade jag kanske gillat den.

    Tydlugen var jordgubbstoppingen god. Jag fattar inget!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar