Brownie med nutella och marsmellowfluff till Luddes tvåårskalas

Jag gjorde samma brownie till Luddes ettårskalas, vilket var en stor succés. Så när jag nu fick frågan om att baka igen till tvåårskalaset så fick det bli samma, fast jag justerade receptet något med mer ägg och choklad, med inspiration från detta recept. I backspegeln kunde jag nog haft i 30 g kakao också.

Tyvärr mätte jag lite fel när jag la i första halvan av smeten, så det blev inte så mycket kvar att lägga ovanpå marsmallowfluffet och det täcktes inte helt. Det blev därför lite bubbligt och mörkt på ovansidan.

Jag blöter alltid bakpappret och knölar ihop det innan jag lägger det i formen, då är det lättare att forma. Förvara brownien några timmar i kylskåpet innan den skärs upp för snyggast kanter.

Smeten:

170 g smör
150 g socker
3 stora ägg
275 g smält mörk choklad (jag använde dock 2/3 mörk och 1/3 mjölkchoklad)
100 g mjöl
1 tsk salt

Fyllning:

1 burk (350 g) nutella
1 burk (215 g) marsmellowfluff

Form och ugn:

20x30 cm form
Gräddas 20 min på 175 grader varmluft

Hur:

1. Vispa smält smör och socker riktigt fluffigt
2. Ha i äggen och fortsätt vispa
3. Ha i den smälta chokladen vispa
4. Blanda de torra ingredienserna och rör in dem i smeten
5. Lägg i halva smeten
6. Smörj ut nutellan
7. Smörj marsmellowfluffet ovanpå nutellan
8. Ha över resterande del av smeten, se till att marsmallowfluffet täcks
9. Grädda

Kommentarer